Waar wordt in de Bijbel voor het eerst onderscheid gemaakt tussen reine en onreine dieren?
De Bijbel zegt in Genesis 7:1-3: “Toen zei de HEER tegen Noach: ‘Ga de ark in, samen met je hele gezin, want Ik heb gezien dat jij als enige van deze generatie rechtschapen bent. Van alle reine dieren moet je zeven mannetjes en hun wijfjes meenemen, van de onreine dieren moet je er twee meenemen, een mannetje en zijn wijfje, en van de vogels weer zeven mannetjes en wijfjes, zodat alle dieren zich kunnen voortplanten op de aarde.’”
NB: Rein en onrein betreft hier alleen nog dieren die geofferd konden worden. (Eten van vlees mocht toen nog niet.)
In Spreuken gaat het over het Joodse rechtspreken, dus in Gods naam. Een partijdig oordeel in een rechtszaak is verkeerd!
Wat is, volgens hoofdstuk 24, het gevolg van het in Gods naam onschuldig noemen van een schuldige?
Spreuken 24:24 zegt: "Je wordt door alle volken verwenst, je wordt door alle naties vervloekt."
Ook op andere plaatsen gaat het over eerlijke rechtspraak, bijvoorbeeld in Amos 5, Leviticus 19:15 en 16, Jesaja 59:4.
Dit is niet alleen schandalig is Gods oog, maar de spreukenverzamelaar wijst erop dat dit ook bij buitenstaanders tot gevolgen leidt.
Hoe ernstig is het dan, ook de onschuldige Heer schuldig te noemen!
In Matteüs staat dat Jezus een gelijkenis vertelt over onkruid tussen de tarwe. Hij geeft daar ook uitleg bij. Bij de voleinding van de wereld zal het onkruid (de ongelovigen) buitengesloten worden. De rechtvaardigen zullen ........ .
Matteüs 13:43 zegt: "Dan zullen de rechtvaardigen in het koninkrijk van hun Vader stralen als de zon. Laat wie oren heeft goed luisteren!"
Paulus schrijft aan de christenen in Galatië dat ze geroepen zijn om vrij te zijn.
Wat mogen ze met die vrijheid niet doen?
Die vrijheid hebben ze niet voor zichzelf gekregen, maar het is de bedoeling dat ze elkaar in liefde dienen:
"Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw aardse begeerten vrij spel te geven, maar dien elkaar in liefde."